måndag 11 september 2017

Mys

Vår lillfis gillar att mysa och det gillar vi föräldrar med. Så gosigt. Tur är väl det när vi åker hyfsat mycket taxi och bil. Var och varannan dag blir det. Och då blir de ju lite annat än hur man hade åkt hemma. Knäåkning är det som gäller här. Och ibland så somnar han i famnen. Så mysigt, men icke säkert. Undra hur det kommer bli o komma hem och sitta fastspänd i en bakåtvänd bilstol. hujamej.
Ja ja. De tar vi då.

Häromdan åkte vi iaf till Las Garzas Ecopark dit vi provat o åka en gång tidigare med holländska familjen men då var det stängt. De va de icke nu. åkte själva. Mysigt va de. Den var inte så stor och ligger ju rätt långt bort från hotellet. 1/2 i taxi eller mer beroende på trafiken, men vi har ju redan gjort det mesta i stan och runt hotellet så att det tog en hel förmiddag och åka dit och gå en runda och hem igen gör ju inte så mycket. och parken va inhängad så väldigt skönt för S att kunna springa runt lite själv.

Vi gick runt sjön från bägge håll på lite olika stigar.
Så många djur såg vi dock inte, men helt plötsligt skriker Joakim till och det visar sig att mitt över stigen är ett stort spindelnät. Spindeln som satt mitt på nätet var ca 1 dm stor... huuuuuu. vi fotade lite men gick sen runt stigen ist...haha

Behöver vi fördriva tiden går vi ner en runda på stan. Antingen in i parken och mot kyrkan Iglesia Ermita eller mot restauranggatan en bit upp och sen tillbaka andra sidan gatan igen. Eller så går vi bort mot kattparken på andra hållet från hotellet men mest till vänster. Så också igår. Vi har ju helpension med frukost lunch och middag men ibland blir man sugen på nåt däremmellan så vi satte och på en lite pizza place och delade på en focaccia och en pizzawrap. Tur att de körde förbi många bussar så S hade nåt o titta på när vi väntade. och ett måste är att skrika till busssssch varenda gång 💚

Nu är vi ju ensam familj kvar på hotellet så imorse frågade Enrique oss om vi ville följa med honom och hans 88 åriga mamma som är på besök från Schwiez och titta på fåglar uppe i bergen. Visst sa vi för vi hade inget särskilt planerat. Så hopp in i minibussen och upp upp upp körde vi på vägen västerut mot Bonaventura till. Detta Colombia vi såg nu har vi inte sett innan. Väldigt häftigt med bergen och att det ligger hur lite här och var på sluttningarna. Vi svängde av den stora vägen och fortsatte på en grusväg (mest småstensväg) en rätt bra bit. S tyckte för första gången de va lite jobbigt och åka bil med allt skumpande och snirkliga vägar så mamma fick lite frukost på kläderna men annars gick de bra.
Och fram kom vi. Till en fantastisk plats. Som Enrique pratat trodde vi vi skulle in i skogen och leta fåglar i träden men när vi säg va de va så var det massvis med små kolibris. Han matade dem med sockervatten och flög verkligen omkring runt hela huset. Enrique hade aldrig varit här innan heller så han vart med förvånad.
Man kunde följa en stig in i "skogen" till fler matplatser för fåglarna och när vi kom in där så flockades verkligen kolibris runt oss. Måste varit 60-70 st om inte mer. Vilken upplevelse. Snabba som attan. Vi försökte filma med det är svårt. Försökte med långsamläget på telefonen och det blev lite bättre. Så häftigt iaf och även S uppskattade det.

Vår lilla fotograf

Vet ej om det går att se något här. Kan inte ladda upp så stora foton för de tar för lång tid men men. En bild o titta på iaf =)

På tur vi går

S som alltid ska hjälpa alla hjälpte till och grilla =) Vi åt lunch däruppe. Mycket gott.

på vägen hem mot hotellet frågade jag vad det var för nåt de sålde. Samma sak i alla stånd, kanske 10-15 st av samma på rad och Enrique sa efterrätt så han stannade och köpte till oss. En sorts tunn våffelkaka, två styck med grädde, sylt och kolasås emellan. Sött och gott. S ville inte smaka men när vi körde vill han såklart ha en egen och blev lite ledsen men vi har köpt glass o har på hotellet så sa att han skulle få glass när vi kommer hem direkt och denna lilla gosse bara finner sig i de. min kärleksplutt. Han tyckte de va mycket gott och äta glass i sängen när vi kom hem o med stora ord sa han att mamma o pappa får minsann inte smaka för ni fick nåt annat o detta är bara till mig. =) klart det är. Rätt ska va rätt 💙💚